Nationaldag & Valdag

Nationaldagen. Jag räknas emellanåt inte som svensk – man jag är ju blond och blåögd och blek och glåmig! – för jag har ett efternamn som inte överrenstämmer med ett svenskt namn. Så jag känner mig beklämd här i icke-nationen, för jag räknas ju inte heller till mitt efternamnsland. Ett annat slags utanförskap. Ser ut som en medborgare, räknas som en medborgare, mobbas ut från medborgarskapet.

Ändå, jag firade med att köpa böcker på Modernista förlags utförsäljning. Nu har jag en hel bokhylla med deras böcker, fyndat för under en tusenlapp totalt. Mitt hjärta bankar vildsint för alla titlar, för alla ord; för Martina Lowden & Elise Karlsson & Cortazar & LeRoy & Duras & Kielos. (På natten klädde jag mig i fjädrar och frös i min nakenhet. Målade läppar, högklackar, pubishår och fjädrar. Ibland funderar jag på att raka bort alla små hårstrån från min kropp: utöva lite kontroll över mig själv. Jag har inte blivit våldtagen av en man – men jag blev påtvingad sex av en flicka en gång – men jag har blivit påtvingad en mental sjukdom av mitt sinne som bröt samman. Då vill man ha kontroll igen, när ens sinne begår mental våldtäkt om och om igen.)

Dagens:
Valkort, skolsal, rösta på piraterna. En skitunge med ful mun frågade mig vem jag röstade på när jag gick ut. Jag spottade en loska mot honom. Nu får det räcka, tänkte jag, och köpte rättvisemärkt cola och odlar nu en huvudvärk. Sådär perfekt när man inte känner sig delaktig i nationen iallafall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0