The grass is greener on the other side



Jag hittar ibland kvitton i böcker jag tar med mig hem från biblioteket, och då känns det väldigt intimt och opersonligt, samtidigt. Man kan ju läsa in så mycket i valet av vad dessa människor lånar hem, är smaken samma eller så? Är det en man, en kvinna, könsneutralt, någon man skulle avsky eller någon man skulle älska?

Och du, kortinnehavare 605024*****, jag vill fråga dig vad du tycker om Nietzsche, och om du har orken att uttrycka någon åsikt om varför han utnyttjades så hårt av nazisterna. Jag vill även veta vad det är som drar dig till Sibelius; jag själv finner honom vacker men retsam, fascinerande och isolerande. Lånade du hem Kalevala (liksom jag gjorde, och det var i denna bok jag fann ditt kvitto) för att förstå Sibelius, eller för att du gillar versmåttet, gillar betydelsen? Vilken är din favorit bland alla de album du lånade hem? Klarade du av att läsa ut Moby Dick?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0